Arte

Pianul din Casa „Joseph Zoller” va fi restaurat. Instrumentul-orchestră a aparținut regretatului anticar Dumitru Grumăzescu

Considerat regele instrumentelor muzicale, pianului i-a fost rezervat și un rol foarte important în stabilirea poziției în comunitate. La începutul secolului al XX-lea, în fiecare casă trebuia să existe un pian ca simbol al statutului social, indiferent dacă cineva știa sau nu să cânte la clape. Totul gravita în jurul acestui instrument, se compunea mai tot timpul muzică pentru pian. În vremea primului război mondial, producția acestui instrument a cunoscut un declin de care s-au făcut vinovați radioul, gramofonul și televizorul. Pianul a rămas precum o perlă ascunsă într-o scoică pe care doar virtuozii săi știau a o scoate la lumină, așa doar cum muzicienii cu har au știință.

Al doilea război mondial a adus alte modificări instrumentului, în sensul modernizării astfel încât muzica eliberată de clape să fie într-adevăr una a sferelor divine. Notele au răscolit sufletele, iar oamenii s-au așezat din nou în fața pianului, pe care foarte mulți îl consideră un instrument muzical desăvârșit.

De o expresivitate aparte, pianul își găsește locul în mai toate genurile muzicale – de la muzica clasică la jazz și muzică pop. Îl întâlnim atât ca instrument solistic, cât și discret ca acompaniament, dar și ca obiect de colecție, așa cum este celebrul pian din Casa „Joseph Zoller”, singurul monument istoric privat din Iași, readus la viață de cunoscutul avocat Gianina Vera Poroșnicu. Pianul a fost fabricat de Arthur Proksch, un muzician respectat și un faimos producător de instrumente, ceh din Liberec, stabilit mai apoi în Viena. Piesa este cu atât mai valoroasă cu cât ultimul pian purtând această marcă a fost fabricat în anul 1925, dar și pentru că a aparținut regretatului anticar ieșean Dumitru Grumăzescu, de la care l-a preluat avocata pasionată de colecții.

Instrumentul se află în curtea Casei „Joseph Zoller”, pentru a-l vedea toți ieșenii, după cum a spus Gianina Vera Poroșnicu, dar și pentru a aminti de statutul important al fostului proprietar al casei, un cunoscut industriaș al vremurilor.

Nu peste mult timp, instrumentul va fi mutat într-un atelier de restaurare. „Are nevoie de multe intervenții, vreau să-i redau strălucirea de altădată și pentru asta este nevoie de timp, a adăugat avocatul. La final, pianul își va relua locul în curtea Casei „Joseph Zoller”, unde va putea ține locul unei întregi orchestre, armonizându-se ușor cu aproape orice instrument care îi va sta alături.

Comment here