Arte

Elevii pot asimila mult mai ușor unele informații prin intermediul benzilor desenate

„Mihai I. Grăjdeanu – autor și profesor de bandă desenată, romane grafice, artist colaborator al Comisiei Naționale a României pentru UNESCO; inițiator a unor multiple proiecte editoriale (Comics Didactic –literatura română în benzi desenate și B.D. Historia – benzi desenate istorice). Inițiator al Olimpiadei de benzi desenate sub egida Comitetului Olimpic și Sportiv Român. Susține ateliere de benzi desenate în cadrul festivalelor, în școli, muzee și teatre din întreaga țară. Este inițiatorul și co-organizatorul Salonului BD – Povești din București în benzi desenate la Muzeul Municipiului București (încă din 2014), precum și al Festivalului Povestiri istorice în benzi desenate la Muzeul Național de Istorie a României și curatorul seriei de expoziții ,Maeștri ai benzii desenate românești la Palatul Suțu și Casa Filipescu Cesianu – Muzeul Vârstelor. În 2016, la invitația Institutului Cultural Român, a reprezentat România la Festivalul Internațional de Benzi Desenate din Bruxelles, Belgia, iar în 2017 a reprezentat România la Salonul de Benzi Desenate din Veles, Macedonia, unde a primit Premiul organizatorilor”. Așa se prezintă Mihai I. Grăjdeanu pe blogul său, descriere pe care am complet-o în urma vizitei sale la Iași, ca participant la Festivalul Internațional de Teatru pentru Tineri (FITPI), unde a susținut o serie de ateliere dedicate copiilor, având ca inspirație lucrările lui I.L. Caragiale.

Povestea BD-urilor educaționale

Pasionat de film, a fost atras de benzile desenate încă de când era elev în școala primară. În fapt, BD-urile pot fi asemănate unui film – sunt imagini succesive, care spun o poveste pe hârtie, pot fi oricând un scenariu. „Fac benzi desenate din copilărie și mereu m-am perfecționat, am urmat stagii și în străinătate, unde metoda mea a fost recunoscută. M-am gândit că ar putea fi de folos și elevilor. Așa au apărut benzile desenate aplicate la școală, cele mai multe fiind inspirate din literatura română și din istorie. Mai mult, am propus ca astfel de ateliere să fie opționale în școli și mă bucur că am făcut un pas mult mai important – au devenit obiect obligatoriu în curricula unei școli private din București”, spune Mihai I. Grăjdeanu. Tânărul talentat este și autor de carte, primul său roman ilustrat, „Ciutanul”, fiind inspirat din propria copilărie și adolescență. A transformat în benzi desenat titluri importante din literatura română, cum ar fi „Enigma Otiliei” sau „Miorița”. De fapt, are trei proiecte editoriale, Legendele Dacilor, Comics Didactic și BD Historia, o metodă de predare a istoriei în școli. „Am observat că elevii pot asimila mult mai ușor unele informații prin intermediul benzilor desenate, care pot fi un vehicul educațional extraordinar. Dacă unii dintre ei mai afirmă, la primele întâlniri, că nu știu să deseneze, le spun mereu că nu există greșeli în artă, ci doar stiluri diferite, iar ei se conving. Fiecare are propria viziune, propria interpretare, fiecare simte într-un anumit fel. Benzile desenate pot fi un mijloc de exprimare a unor emoții, pot avea chiar și scop terapeutic, nu doar educativ ori distractiv. În plus, le oferă copiilor șansa de a-și crea propriul univers, propria lume în care personajele au misiuni fabuloase. Este incredibil cât de creativi pot fi și cât de ușor se pot deschide în fața unei coli de hârtie pe care își vor crea propria poveste ori vor face reinterpretări”, a mai spus Mihai I Grăjdeanu. Metodele sale au fost oferite și cadrelor didactice în multe ateliere de formare organizate în țară pentru că dorește ca „BDAȘ să devină o materie inclusă în currricula naționalăPrin această metodă am promovat şi avantajele studierii benzilor desenate la școală, atât pedagogic cât și multidisciplinar. De aici apare capacitatea de a dezvolta abilități complexe de percepție, citire și comunicare. Elevii pot învăța cum să construiască un scenariu, tipurile de personaje, pot analiza abordările estetice, grafice sau compoziționale ale benzii desenate care poate avea o multitudine de subiecte plecând de la literatură, istorie, ecologie, religie, biologie, geografie. Prezentate prin intermediul desenului, unele materii pot deveni mai atractive”, este convins Mihai I. Grăjdeanu. Metoda sa este foarte apreciată de cei mici, lucru dovedit și de bucuria copiilor care i-au fost alături la Teatrul „Luceafărul”, unde a a avut și o expoziție inspirată din opera lui I.L. Caragiale, de la a cărui naștere se împlinesc 170 de ani.

Maura ANGHEL

Credit foto – Mădălina C. Diaconu