Wines - Recomandarea Paharnicului • 2012 An Olimpic - La un taifas cu olimpicii Arte - Diana Condurache Universitaria - TrainsFormation • Business - Naive • Familie si sanatate - La un taifas cu sufletul • Psihologie - Karyn Taulescu • Diaspora Dezvoltare personala - Nora Prutianu • Ambient - Nicolae Palaghiu • Beauty Astrologie

astrologie reiki adrian chelariu
Liga Studentilor Romani din Strainatate

"Invatamantul romanesc inca ofera liceeni si studenti de exceptie pietei educationale din strainatate, in ciuda structurii rigide si a lipsei perspectivelor" - dialog cu dna Laura A. Popa, masterand in Strategie si Guvernare Corporativa la Scoala de Afaceri a Universitatii Nottingham, presedintele Societatii Romanesti din Nottingham

"Sansa reala pe care o avem este cea pe care ne-o dam singuri! Spiriul antreprenorial, initiativa proprie si asumarea esecului sunt competente ce trebuiesc deprinse inca din scoala. Faptul ca avem o diploma din strainatate nu ne garanteaza reusita inapoi acasa; capacitatea de a invata in urma unui esec insa, ne va indruma pasii catre o noua idee de implementat".

-- Studenta la Notthingham. Cum a inceput povestea care v-a dus la prestigioasa universitate?

-- Decizia de a urma un program de Master a aparut odata cu intoarcerea din mobilitatea Erasmus, fiind pentru un an studenta a Universitatii Istanbul. Alegerea de a studia in Marea Britanie nu a fost bazata pe tara de destinatie, ci pe universitatea in sine. Primul pas a fost sa consult topurile internationale de clasificare a Scolilor de Afaceri, ulterior axandu-ma doar pe cele apartinand Grupului Russell. Procesul de admitere a fost, in cazul meu, mult mai simplu, apeland la serviciile de consultanta educationala oferite gratuit de catre Integral Programe Educationale. Consultantul centrului m-a ajutat cu pregatirea documentelor, iar apoi mi-a depus candidatura pentru Universitatea Nottingham, singura care detine in prezent doua campusuri internationale, in China si Malaesia.

-- Ce studiati acolo? In ce doriti sa va specializati?

-- Sunt masterand in Strategie si Guvernare Corporativa, program ce apartine de Scoala de Afaceri a Universitatii Nottingham. Am ales acest master intrucat dorinta mea a fost aceea de a ma specializa pe o nisa care sa imbine sectorul privat cu cel public.

-- Va rugam sa faceti o paralela intre sistemul romanesc de invatamant si cel in care sunteti integrata acum. Ce ne lipseste noua si ce ne prisoseste, de ce am avea nevoie, ce le lipseste lor?

-- Sistemul britanic este foarte bine organizat, beneficiind de studenti motivati si foarte seriosi. Nu exista liste de prezenta, intrucat este datoria studentului sa mearga la scoala. Educatia este de fapt o investitie pe care parintii, sau cateodata companiile, o realizeaza cu scopul de a ajuta la dezvoltarea profesionala, dar mai ales personala a individului.

Un program de master reuneste, in general, 10-15 studenti, provenind din medii diferite si care ofera noi perspective asupra temei dezbatute. In timpul cursului, studentii sunt cei ce vorbesc sau cei ce prezinta articole din jurnale academice; profesorul nu va spune niciodata unui student: "ideea ta nu este buna" sau "eu stiu mai bine decat tine", fraze des auzite inca din scoala primara in Romania. Temele iau de obicei forma unui eseu structurat: se porneste de la ideea generala, iar apoi, studentul demonstreaza aplicabilitatea conceptului in mediul de afaceri. Profesorul citeste cu mare atentie lucrarile, oferind fiecaruia o evaluare scrisa, cateodata chiar si posibilitatea unei intrevederi. Acest lucru mi s-a intamplat semestrul trecut, cand eseul meu a primit cel mai mare punctaj, iar recomandarea profesorului a fost aceea de a incerca sa contrazic unele teorii ale cercetarii calitative, bazandu-ma pe date empirice.

Am studiat in cadrul a trei sisteme educationale: romanesc, turc, si nu in ultimul rand, britanic. Invatamantul romanesc inca ofera liceeni si studenti de exceptie pietei educationale din strainatate, in ciuda structurii rigide si a lipsei perspectivelor. La Universitatea Nottingham, anul II al programului de licenta este destinat studiului in afara. Studentii aleg sa plece fie cu o mobilitate Erasmus, fie printr-un acord bilateral la una din universitatile partenere. Observam in acest caz cum Marea Britanie isi incurajeaza studentii sa traiasca intr-un alt mediu si sa aiba o alta perspectiva asupra lumii. M-a impresionat in mod placut cat de normal este pentru ei sa pleci la studii in alta tara, fiind considerat drept anul in care tinerii se formeaza si iau viata in piept, departe de casa.

-- Cum este viata intr-un campus britanic?

-- In primul rand, as sublinia importanta campusului in viata unui student. Am ales sa locuiesc la unul dintre caminele Universitatii, pentru a beneficia de toate facilitatile pe care un campus le poate oferi. Acesta se infatiseaza drept un mic orasel – aici gasesc magazine, cafenele, biblioteci, terenuri de sport, piscina, aproape tot ce isi poate dori un student. Suntem incurajati sa gandim ecologic, fiecare cladire generandu-si singura energia, prin panouri solare; exista chiar si un lac, si o padure.

In Marea Britanie este la moda sa inveti. Bineinteles ca si aici studentii organizeaza petreceri, insa cel mai des intalnit lucru este participarea la activitatile organizate de catre societatile din cadrul Universitatii. In fiecare zi exista prezentari, dezbateri, targuri sau training-uri utile tuturor; este mediul in care iei contact direct cu alte culturi si ai sansa sa iti formezi un bagaj informational consistent. Bibliotecile sunt adevarate institutii culturale, ce ofera acces studentilor la toate jurmalele academice din lume. Orice birou este dotat cu un calculator, iar daca vrei sa comuti intre etaje, poti imprumuta un laptop. Fiecare etaj are bufetul sau cafeneaua proprie, dar si canapele sau dusuri.

-- Notthingham este o Autoritate Unitara. Ce inseamna acest lucru? Cum functioneaza o astfel de structura?

-- Nottingham este unul din orasele-nucleu al Angliei, fiind situat pe locul 7 ca si intindere a ariei urbane din Marea Britanie. Orasul te introduce in atmosfera sa medievala si iti poarta pasii pe urmele legendei lui Robin Hood. Ca si Autoritate Unitara, Nottingham are doar o singura autoritate locala care gestioneaza o varietate de servicii, spre deosebire de alte cazuri unde sunt instituite doua consilii separate. Printre serviciile de baza se numara colectarea si managementul deseurilor, serviciile sociale, protectia consumatorului, colectarea taxelor, dar si educatia, transportul si bibliotecile.

-- Ce va doriti sa faceti dupa absolvire? Va atrage un loc de munca in România sau specializari in alte tari?

-- Am analizat posibilitatea revenirii in tara, prin prisma colegilor mei straini. Cei mai multi provin din tari precum India, Pakistan, China, Malaesia, dar si din Orientul Mijlociu. Cautand raspunsul la intrebarea daca ma voi intoarce in România dupa finalizarea studiilor, i-am intrebat pe ei ce planuri au odata ce vor fi absolventi. In proportie de 80%, ei mi-au impartasit nu numai dorinta de a reveni acasa, ci si planurile lor de viitor. Programul de Master pe care il urmeaza ii ajuta la insusirea conceptelor teoretice si practice, urmand ca acasa sa se integreze in diferite structuri publice sau private sau chiar sa puna ei bazele unor afaceri de familie. Celebrul motto "Gandeste global, actioneaza local" are pentru ei o alta conotatie: aceea de a vedea mersul lucrurilor intr-o tara dezvoltata precum Marea Britanie si de a transfera cunostintele lor in plan local, acolo unde au avantajul competitiv de a cunoaste limba, sistemul administrativ, cat si piata pe care urmeaza sa intre.

-- Ce asteptati de la economia României? Ce ati schimba in tara?

-- Personal nu astept nimic de la Romania, guvernanti, sau economie. Intrebarea corecta ar fi fost: "Ce asteapta Romania de la mine?!" Unul dintre cele mai mari handicapuri este tocmai acesta - asteptam sa ne pice de undeva, iar noi, ca niste simpli executanti, sa punem in aplicare ceea ce ni se spune de sus. Am colegi ce au plecat la studii in strainatate prin programul Erasmus si care odata intorsi in tara, pe langa faptul ca Universitatea nu le-a recunoscut materiile studiate in afara, s-au izbit de o alta problema: intrarea pe piata muncii din Romania. Unul dintre zecile de exemple este al unui student bursier in Grecia, care a fost intrebat de ce nu a acumulat experienta de munca pe durata studiilor sale; declarand ca a dorit sa se dedice studiului tocmai pentru a obtine o bursa in straintate, angajatorul i-a raspuns ca nu are ce sa ii ofere.

Au existat si vor mai exista dezbateri pe aceasta tema - a ofertei de absolventi ce nu se suprapune cu cererea de pe piata muncii din România. Voi oferi ca exemplu cazul Marii Britanii, unde studentii se incadreaza imediat dupa absolvire, fara sa aiba experienta de munca. In primul rand, companiile sunt mereu in legatura cu universitatile, pornind procesul de recrutare numai in randul studentilor in an terminal. Sunt aproximativ 5 etape pe care viitorul absolvent le parcurge pentru a intra in "programul pentru absolventi". Odata admisi, acestia vor petrecere 2-3 ani in filialele companiei, la final oferindu-li-se un post permanent. Pe tot parcursul programului, au parte de evaluari constante, iar atunci cand intampina dificultati, au un mentor la care pot apela. Salariul anual pentru un absolvent variaza intre £ 25.000 - £ 35.000.

Companiile sunt interesate de doua aspecte la momentul recrutarii: absolventul trebuie sa aiba media generala a anilor de licenta peste nota 8, iar din CV-ul acestuia sa reiasa abilitatile desprinse in urma activitatilor extra-curriculare. Pentru angajatorii din Romania voluntariatul este doar un subpunct al sectiunii de Aptitudini Organizatorice, in timp ce in Marea Britanie este considerata experienta de munca! Faptul ca ai primit sau nu bani in schimbul muncii depuse te priveste doar pe tine, angajatorul fiind interesat de ce ai invatat in urma respectivei experiente.

-- Ce sanse au tinerii in România? Cum credeti ca pot ascensiona profesional si social?

-- Sansele tinerilor in România sunt aproape nule. In primul rand, exista foarte multi tineri care odata ce au o diploma, considera automat ca merita un post mai bun sau chiar un salariu mai mare. Aceasta asteptare poate fi valabila pentru studentii din Marea Britanie care intr-adevar studiaza zi si noapte pentru obtinerea diplomei, insa cu siguranta nu este una realista pe piata din Romania. Universitatile din afara isi pregatesc serios absolventii pentru viata profesionala, inarmandu-i cu asteptari realiste si oferindu-le oportunitati la tot pasul. Revenind la situatia tinerilor romani, printre care ma numar si eu, sustin ca sansa reala pe care o avem este cea pe care ne-o dam singuri! Spiriul antreprenorial, initiativa proprie si asumarea esecului sunt competente ce trebuiesc deprinse inca din scoala. Faptul ca avem o diploma din strainatate nu ne garanteaza reusita inapoi acasa; capacitatea de a invata in urma unui esec insa, ne va indruma pasii catre o noua idee de implementat.

-- Ce va place si ce nu la societatea britanica? Aveti prieteni acolo? Ce pasiuni aveti? Ce faceti in timpul liber?

-- Sunt multe lucruri care imi plac la societatea britanica, desi este un sistem rigid. In primul rand, imi place nepasarea oamenilor fata de "capra vecinului". Nu intalnesti garduri la case sau perdele la geamuri; vecinii sunt prietenii cu care in week-end-uri poti lua cina sau cei la care poti apela mereu in caz de nevoie. Nu am vazut inca un trecator care sa isi indrepte privirea spre geamul cuiva, cum nu am vazut oameni care sa vorbeasca despre hainele pe care le porti. Am fost surprinsa sa vad colegi care ziua la scoala sunt mereu la costum, insa in rest, nu acorda pic de atentie acestui detaliu.

Imi place respectul purtat oamenilor de rand, cum ar fi soferii de autobuze, vanzatorii de la magazin sau portarii. Pentru ei este inadmisibil ca la urcarea in autobuz sa nu ii spui "Buna ziua!" soferului, iar la plecare sa nu ii multumesti; la fel este si in cazul vanzatorilor, cu care mereu porti discutii amuzante, menite sa te binedispuna. Am ramas surprinsa si de calitatea programelor TV, cat si de grija cetatenilor fata de reciclare. In general, timpul liber il dedic activitatilor care ma pasioneaza. Sunt presedintele Societatii Romanesti din Nottingham si organizez, impreuna cu comunitatea româneasca, evenimente culturale la care invitam colegi si prieteni straini, dornici de a cunoaste mai bine tara noastra. Sunt implicata si in Societatea 'Model United Nations', participand frecvent la simulari internationale ale procesului decizional al ONU. Cu toate acestea, nu am rupt legatura cu Romania, ramanand implicata in activitati de voluntariat in cadrul Ligii Studentilor Romani din Strainatate (LSRS). Sunt o impatimita promotoare a programului Erasmus in randul studentilor romani, avand prezentari in universitatile romanesti despre perspectivele si beneficiile studiului in strainatate.

-- Cine este dra Laura Popa? De unde veniti? Din ce oras? Unde va doriti sa ajungeti? Ce lucruri sau pozitii sociale v-ar aduce implinirea?

-- Sunt din Constanta, fosta eleva a Colegiului National "Mircea cel Batran". Parcursul academic a inceput la Bucuresti, in cadrul Academiei de Studii Economice, Facultatea de Administratie Publica. In anul 3 am plecat ca si studenta Erasmus in Turcia. Am studiat apoi tot la ASE, in cadrul programului de master in Administrarea Afacerilor. Avand experienta atat in sectorul public, cat si in cel privat, am luat decizia de a ma specializa cu un al doilea masterat, la Universitatea Nottingham, pe o nisa ce imbina perfect cele doua sectoare de activitate. Roadele activitatilor mele au inceput sa apara odata cu numirea mea ca si "Studentul Erasmus 2 milioane", fiind reprezentanta Romaniei pentru acest program si, simbolic, a studentilor români ce au beneficiat sau vor beneficia de o astfel de mobilitate in strainatate. Domeniul educational ramane in vizorul meu in continuare, fiind la ora actuala cel care are o acuta nevoie de lideri, de viziune, si mai ales, de perspective pentru absolventi. Nu stiu daca o pozitie sociala imi va aduce implinirea, mai degraba faptul ca pe cont propriu, inarmata cu rabdare, perseverenta si chiar incapatanare, pot contribui activ in acest sector. Dupa Revolutie, cuvantul cel mai des utilizat de noi a devenit "schimbare". Noi, "tinerele sperante" ale Romaniei, trebuie sa invatam un alt cuvant: "imbunatatire". Aceasta presupune un proces continuu, cu lideri ce sunt adevarati "agenti ai schimbarii".


Comentarii (0)

Adauga comentariu:

Nume:

Email:

(nu apare in pagina )

Comentariu:

 

Caractere disponibile

 

Cod antispam - introduceti in cimpul de mai sus cele 3 caractere de culoare neagra


sanando pechora tulip internet broadcast studio astrolog carolina mancos ilikeiasi