Home Interviurile Glare „În jurul Casei Joseph Zoller trebuie definit un brand național și internațional,...

„În jurul Casei Joseph Zoller trebuie definit un brand național și internațional, o imagine care să revitalizeze Iașul, o poveste care să inspire și să educe”

192
0

Un gând și o întrebare din copilărie l-au adus pe un creativ pasionat de digital, cultură și design să reprezinte unul dintre cele mai frumoase monumente istorice din Iași, singurul aflat în proprietate privată. Este vorba despre Casa „Joseph Zoller”, readusă la viață prin eforturile cunoscutului avocat ieșean Gianina Vera Poroșnicu. Am stat de vorbă cu Alexandru Sava despre misiunea lui, despre pasiunile sale și despre cum ajută digitalizarea la perpetuarea culturii în conștiința publică.

Alexandru, reprezinți Casa Joseph Zoller. Ce te-a determinat să intri în acest proiect?

– Când eram în clasele primare, învățam la Școala „Carmen Sylva” nr. 8, aflată peste drum de actuala Casa „Joseph Zoller”. Copil fiind, am remarcat de multe ori această construcție măreață și mă întrebam: „Oare ce s-a întâmplat aici?”. După mulți ani, acest giuvaer, Casa „Joseph Zoller”, a reapărut în atenția mea ca printr-o întâmplare profetică și a făcut că eu și proprietara monumentului istoric, doamna avocat Gianina Vera Poroșnicu, să ne întâlnim și să împărtășim viziuni comune asupra culturii, istoriei locale, esteticului, dar și asupra viitorului, digitalizării.

Două lucruri m-au frământat și anume faptul că un monument istoric, atotcuprinzător de poveste, istorie și elitism nu apare în conștiința publică la locul potrivit și faptul că asemenea bijuterie trebuie să perpetueze și în mediul digital pentru generațiile ce vor avea să vină, dar și pentru noi cei care acum facem istorie.

– Și uite cum o întrebare din copilărie ți-a adus și o misiune în viață. Care să fie? 

– Da, toate s-au legat și așa s-au născut misiunea și viziunea ca în jurul Casei „Joseph Zoller” trebuie definit un brand național și internațional, o imagine care să revitalizeze orașul, o poveste care să inspire și să educe. Este vorba despre cum rămânem în conștiința oamenilor prin digitalizare culturală și puterea exemplului. Misiunea mea este să reprezint Casa „Joseph Zoller” atât în mediul online, cât și în mediul offline.

În mediul online, voi crea din Casa „Joseph Zoller” o bijuterie digitală, o piesă de artă imersivă ce va avea să fie la un click distanță pentru oricine e atras, curios și entuziasmat de cultură. În mediul offline, voi reprezenta Casa „Joseph Zoller” la evenimente culturale, întruniri și licitații. De asemenea, mă voi implica direct în organizarea de evenimente ce reprezintă acest monument istoric.

– Planul este destul de mare și deja rulează. Ne poți oferi detalii despre unele puncte importante depășite deja?

– Unul ar fi licitația de artă organizată, în septembrie, la Ateneul Național din Iași, cu ocazia expoziției intitulate „România regală la Iași”.

Am adjudecat o fotografie veche din anul 1904 cu Piața Unirii din Iași, fotografie scoasă la licitația organizată de către Casa de Licitații Historic în cadrul unei expoziții inedite, cu obiecte de patrimoniu, colecții de fotografii și documente care au o directă legătură cu familia regală a României! În digital, am preluat toată partea de Social Media, am început să contribui creativ la conceptul vizual al Casei „Joseph Zoller” și am început să aplic strategia de digitalizare.

– Ce va aduce viitorul?

– În viitorul apropiat, vom lansa cartea pentru copii intitulată „Giuvaerul Șlefuit”, scrisă de către strănepoata lui Ion Creangă, doamna Olguța Creangă-Caia.  În acest proiect voi defini linia de design a cărții și conceptul estetic, voi crea o identitate digitală pentru aceasta și, în cele din urmă, mă voi implica în organizarea evenimentului de lansare a cărții.

Ce te-a atras în lumea colecționarilor? Cum ți se pare? 

– Lumea colecționarilor este ca un magnet atunci când busola interioară este îndreptată spre cultură și artă. Din acestă perspectivă, nu există un loc mai potrivit decât lumea colecționarilor. Această lume cu totul nouă și inedită creează un liant între trecut și viitor, permițându-mi să-mi continuu misiunea și să aduc plus valoare atât Casei „Joseph Zoller”, cât și Iașului. Îmi place foarte mult faptul că am avut ocazia să cunosc oameni cu viziuni similare, să învăț, să particip la expoziție și la licitație, iar în final să închid cercul cu fotografia adjudecată din anul 1904. Toate acestea au creat o experiență cu totul unică și exclusivistă.

Pentru un tânăr, pasiunea pentru colecții și colecționari, intenția de a promova monumente istorice este mai puțin întâlnită. De unde vine?

– În genere, pasiunea pentru colecții și obiecte inedite a existat dintotdeauna și a fost întreținută de diverse contexte din viața mea, precum colecția de peste 100 de monezi a bunicului. Fiecare colecție reprezintă un puzzle ce ne poartă în taina vremurilor și ne destăinuie cum umanitatea a continuat să evolueze, fie că vorbim de spectrul obiectelor mici sau de cel arhitectural. Deși vremurile s-au schimbat, pasiunea a rămas aceeași și se manifestă astăzi prin colecționarea de obiecte ce continuă povestea și aduc cinste Casei „Joseph Zoller” și Iașului.

IT-st și promotor de cultură. Cum ajută digitalizarea această lume a culturii?

– În viziunea mea, digitalizarea culturală este un pas firesc, exact ca și digitalizarea afacerilor. Eu mi-o imaginez ca pe o punte ce îți oferă posbilitatea să pășești într-un univers nou, într-un mediu digital cultural și educativ. Trăim într-o lume în care tot ceea ce vrem să cunoaștem este la o căutare distanță. De ce să nu avem un mediu pregătit pentru această căutare? O nouă lume se va dezvălui doar cu un smartphone conectat la internet și o doză de pasiune pentru cultură.  Astfel, având această perspectivă a unui mediu digital special croit, eu cred că putem încuraja și perpetua cultura în conștiința publică.

Ce pasiuni ai, Alexandru? Cum te definești? Ce planuri ani?

– Antreprenor, Consultant în Digitalizare, Programator Web, Designer și Promotor de Cultură. Sunt un creativ pasionat de digital, cultură și design. Autodidact din fire, cu o experiență de peste 13 ani în Industria Digital & Web. Mi-am dedicat timpul și mi-am construit cariera cu scopul să ajut afacerile/antreprenorii să se digitalizeze și să prospere în online, să dezvolt soluții eficiente la cheie, design-uri inteligente și atractive, platforme personalizate și magazine online. Plănuiesc să îmbin digitalizarea cu propriile pasiuni pentru a ajuta la o „Revoluție a Digitalizării”, antreprenorial, cultural si artistic. Cred cu tărie că viitorul în mediul digital va fi unul prosper și plin de potențial pentru toate nișele.