Arte

Publicul ieșean e mereu deschis și mi-e tare drag

Dialog cu actrița Ada Milea, realizatoarea spectacolului „O scrisoare pierdută”

În anul sărbătoririi a 170 de ani de la nașterea marelui dramaturg român, Ada Milea propune o manieră nouă a spectacolului „O scrisoare pierdută”. Modul de realizare este diferit fiindcă tipologiile și năravurile nu s-au schimbat prea mult. Cunoscută pentru stilul neconformist, actrița Ada Milea se joacă într-o manieră inedită cu personajele de acum clasice ale ridicolei clase politice românești, nedezmințindu-și stilul mereu inventiv și exploziv, care găsește cheia perfectă a sarcasmului cunoscutului dramaturg.  Veșnicele interese de partid, mai presus de orice simț civic sau moral, dramele pasionale de culise, furtișagurile mereu scuzabile și slugărnicia în fața celor de la putere, patriotismul găunos, dar și naivitatea tâmpă, toate compun o partitură comică a unei societăți care pare încremenită în timp.

Spectacolul „O scrisoare pierdută” a fost prezentat și în cadrul celei de-a XV-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași (FITPTI), organizat de către Teatrul „Luceafărul” și curatoriat de către teatrologul Oltița Cîntec. Am stat de vorbă cu Ada Milea despre teatru, despre Caragiale și despre vremurile actuale.

– Cu ce vibe ați revenit la Iași? Ce vă place cel mai mult la publicul nostru?

– „Scrisoarea” a călătorit fără mine, habar n-am de „vibe”, dar publicul ieșean e mereu deschis și mi-e tare drag.
– Cât din realitatea de pe vremea lui Caragiale se regăsește în noua montare a piesei?

– Aș putea să jur că văd scrisul lui Caragiale-n tot ce trăim, jucăm și cântăm. El face suportabil balamucul politic al zilelor noastre.
– 2022 este anul în care se împlinesc 170 de ani de la nașterea dramaturgului. Vă invit la un exercițiu de imaginație – dacă ar fi să vă întâlniți cu el și să lucrați împreună ce i-ați sugera?

– Imaginația mea e mulțumită cu personajele existente, că fiecare poate fi refăcut într-o groază de feluri.
– Festival de teatru pentru tineri. Cum credeti că pot fi păstrați în sălile de spectacol? Ce v-ar plăcea să păstreze din spectacolele dvs?

– Ei pot fi aduși și păstrați cu un teatru viu, interesant și proaspăt. Mi-ar plăcea să se bucure de fiecare secundă de spectacol și să preia ceva din energia bună a actorilor.
– Ce planuri avei? Ce spectacole pregătiți?

-Planul e să-ncerc să fac cât mai bine ce fac și să tac cu pregătirile până se întrezărește ceva interesant pentru spectatori. E prea devreme să-i invit în „bucătărie”.

Ada Milea este actriță și cantautor, cunoscută pentru spectacolele ei neconvenționale, cu o reală ancorare în lumea actuală așa cum este și „O scrisoare pierdută”, pe care l-a realizat și ale cărui cântece le-a compus împreună cu Anca Hanu. Din distribuție fac parte Miron Maxim (Prefectul), Diana Ioana Licu (Zoe), Cornel Răileanu (Zaharia Trahanache), Cristian Rigman (Cațavancu), Ruslan Bârlea (Ghiță), Anca Hanu (Domnul Dandanache și Doamna Brânzovenescu), Adriana Băilescu (Doamna Farfuridi) și Radu Dogaru, Mihnea Blidariu (Cetățenii turmentați). Regia tehnică aparține lui Vlad Negrea, costumele lui Andu Dumitrescu, iar de mișcarea scenică s-a ocupat Andrea Gavriliu.

A consemnat Maura ANGHEL